29 април 2021 г.

Как да запазим менталното си здраве по време на празниците?

С наближаването на май месец, всички се подготвяме за идващите празници – от Великден, през Гергьовден до 24 май. И въпреки че по-голямата част от нас чакат празниците с нетърпение, то има и други, за които празничните уикенди означават тревожност, тъга и дори депресия. От MindFit искаме да ти помогнем да намалиш стреса и да увеличиш удовлетворението по време на празниците, без значение в коя от двете групи попадаш.

Празнична потиснатост

Празниците включват събирания със семейството, подаръци, готвене, пътуване и още много положителни емоции. Въпреки това, ако вече страдаш от тревожност и депресия, негативните усещания могат да се усилят. Ако разбереш какво предизвиква празничната потиснатост ще можеш да я контролираш по-лесно.

Нека да направим стъпка назад от цялото веселие и щастие, което обгражда празници като Великден и Коледа. Тези дни са изпълнени с високи очаквания към семейството и приятелите. Било то заради подаръците, които се „предвиждат“, или тревожност за това как ще бъде прието менюто, което сме приготвили. Нека не забравяме и зачестяващите случаи на самота, чиито симптоми се влошават, когато виждаме хората покрай нас да се забавляват с близките си, а ние нямаме възможност за голямо събиране. 

Проучване от 2014 г. над ефектите от празниците върху менталното здраве на хората показва, че:

  • 75% от интервюираните се чувстват тъжни или неудовлетворени по време на празниците;
  • 40% от участниците, които са имали предишни оплаквания свързани с менталното здраве, са споделили, че празниците са влошили симптомите им;
  • 66% са се чувствали самотни, а 63% са били под напрежение;
  • 57% са почувствали нереални очаквания.

Вече споменахме, че част от причините за тези резултати са високите очаквания, съпътстващи празниците. Усещането, че трябва да изглеждаме перфектно или да организираме перфектното събиране. Желанието ни да подарим скъп подарък на близък, неосъзнавайки, че прекарването на време с него е по-ценно от материалните неща.

Важно е да знаеш, че в повечето случаи тези симптоми са временни, особено за хора, които нямат предишна история на ментални тревоги. Въпреки това от MindFit те съветваме да предприемеш профилактични мерки за запазване на менталното си здраве по време на празниците.

Какво да направим, за да запазим менталното си здраве?

1. Пренастрой очакванията си

Приеми, че не съществуват перфектни семейства и всичко, което виждаш по телевизията и рекламите за празниците, е нагласено. Желанието ни да бъдем перфектни води до състояния като тревожност и дори хранителни разстройства. Опитай се да приемеш семейството си такова, каквото е. Не се опитвай да се сравняваш с останалите, а се радвай на споделените моменти заедно.

2. Прекарай време сред природата

Всеки терапевт може да ти сподели за ползите от дори и кратка разходка сред природата. Използвай почивните дни, за да се разходиш навън или да тренираш любим спорт, който отлагаш отдавна. Обещаваме ти, че ендорфините, които ще те изпълнят ще те накарат да се почувстваш по-спокоен и щастлив. А защо не съчетаеш разходката с прекарване на време с близък или приятел?

3. Обади се на приятел

Ако разходката с приятел не е опция за теб, можеш да звъннеш на близък по телефона и да говорите докато се разхождате дори и на разстояние един от друг. Ако поради пандемията не можеш да бъдеш с близките и приятелите си – не забравяй, че и те се чувстват самотно в това време на изолация. Обади им се и прекарай малко качествено време с тях дори и виртуално. Можете дори да си организирате празнична вечеря заедно по Zoom или друга предпочитана платформа.

4. Не разчитай на алкохола

Алкохола е естествен депресант. Дори и да се чувстваш по-щастлив и спокоен след първата чашка, ефекта е временен. А временните ефекти обикновено водят след себе си негативни усещания, които могат да те накарат да затвориш порочния кръг и да продължиш да пиеш. Без алкохол ще имаш възможността да се насладиш истински на атмосферата около себе си било то навън сред природата или сред приятели и семейство.

5. Започни нова традиция

Ако нищо до тук не резонира с теб, защо не започнеш нова традиция, която да си е само твоя? Планирай пътуване сам или с близките си и го направи ежегодно събитие. Изпрати картички на хората, с които не можеш да се видиш. Бъди доброволец – да помогнеш на някой друг ще те накара да се чувстваш удовлетворен от себе си и ще ти даде перспектива. Виж как да стартираш своя традиция тук.

6. Не се поддавай на напрежението и планирай

Понякога ни е страх да поискаме нещо за себе си или да изкажем чувствата си от страх да не останем неразбрани или да не ядосаме близките си. Позволи си да поставиш себе си на първо място и да намалиш стреса покрай празниците. Откажи покана за събитие, което знаеш, че ще ти създаде напрежение или конфликт. 

Ако ти си отговорен за празничната вечеря – не се притеснявай да поискаш помощ от близките си. Ще се изненадаш колко всъщност хората обичат да бъдат молени за помощ. Планирай задачите си предварително и ги разпредели по дни, за да си спестиш стреса от бързането.

7. Не крий чувствата си

Има много причини да бъдеш разстроен по време на празниците и това е окей. Приеми чувствата си такива каквито са, както и че са нормални. Поговори с близък или с терапевта си за тях. Ако само ги затваряш в себе си и слагаш маска, за да не тревожиш семейството си ще си причиниш повече вреда отколкото полза. Бъди мил към себе си и не се наказвай ако се почувстваш зле.

 

Не се притеснявай да поискаш помощ

Психотерапията може да ти помогне да се справиш с негативните чувства. Ако се чувстваш самотен, стресиран или притеснен – не е нужно да го преживяваш сам. Свържи се с близките си, които могат да те подкрепят и да ти помогнат да намалиш част от стреса.

Винаги можеш да се свържеш и с нас, за да ти помогнем да намериш най-подходящия за теб терапевт. Не е нужно празниците да са перфектни, за да им се насладиш максимално.

Вход