5 начина за изграждане на здравословна работна среда [MindFit тема за юни]

Какво прави една компания страхотно място за работа? Допълнителните придобивки? Локацията? Може би заплатата? Тези въпроси ще обсъждаме през юни, защото темата на MindFit за месеца е “здравословна работна среда” (#HealthyWorkplace).

Каквото и да ви казват, ключът към създаването и поддържането на продуктивна организация е създаването на здравословна работна среда. Бизнесите, които дават приоритет на дългосрочния успех, трябва да покажат, че се грижат за своите служители, независимо дали членовете на екипа им са на място в офиса, дистанционно или на непълно работно време.

Но е трудно да се определи какво точно е здравословна работна среда, камо ли да се приложи на практика – особено когато толкова много служители работят от вкъщи. Тази седмица ще се постараем да опишем какво е здравословна работна среда и да очертаем пет стъпки за нейното постигане.

Как изглежда здравословната работна среда?

Докато някои класифицират работните среди в различни категории – като творческа, социална, целенасочена и традиционна – най-добрите работни среди включват положителните елементи на всички тези типове. Фантастичната работна среда насърчава иновациите и индивидуалността. Тя подкрепя сътрудничеството и работата в екип, като същевременно предоставя на служителите гъвкавостта и автономията, от които се нуждаят, за да постигнат личните си цели.

Здравословната работна среда също е безопасна, както психологически, така и физически. Организациите със страхотни култури се опитват да подкрепят благосъстоянието на служителите си, а лидерите са прозрачни за причините зад вземането на важни решения и отдават признание на служителите, които всеки ден изграждат ценностите на компанията.

Начини за изграждане на здравословна работна среда

Създаването и поддържането на здравословна работна среда изисква печеливша стратегия. Ето петте най-добри практики, които можете да следвате, за да започнете да трансформирате културата на вашата организация към по-добро.

1. Дайте на служителите си истински глас

Обратната връзка е един от най-ценните подаръци, които можете да получите от вашите служители. Предоставянето на възможности на служителите да изразят чувствата си ви позволява да идентифицирате начини, по които можете да им помогнете да се отличат.

Но за да създадете тези възможности за споделяне на обратна връзка, имате нужда от правилната технология. Инструменти като HR чатботове, задвижвани от изкуствен интелект, както и “пулсиращи” проучвания (pulse surveys) улесняват преминаването от годишни оценки и – които не водят до навременни действия – към развиващ се разговор със служителите в реално време. Подобен начин на събиране на обратна връзка, течащ почти постоянно на фона, улеснява определянето и разрешаването на най-належащите проблеми на всяка  организация. Потърсете платформа за ангажиране на служители, която включва функции като споменатите, за да улесни изграждането на гласа на служителите за мениджърите и специалистите “Човешки ресурси”.

И да, събирането на обратна връзка е само първата стъпка. Неуспехът да се предприемат действия в унисон с резултатите от проучването води до по-ниска ангажираност, отколкото неуспехът на проучването на първо място. За да покажете на служителите, че техните гласове всъщност имат значение – и да ги мотивирате да споделят това, което наистина мислят – насърчавайте мениджърите да създават планове за действие в отговор на обратната връзка съвместно с екипите си. Мениджърите могат да бъдат инициатори на екипни сесии, за да прегледат резултатите от проучването, да обсъдят области за подобрение и да разработят следващите стъпки, в които всеки има участие.

2. Показвайте признателност ежедневно

Помислете за последния път, когато сте получили открита похвала от шефа си, без да го очаквате. Това вероятно ви донесе прилив на увереност и моментално повиши настроението ви. Може би дори ви даде енергията, от която се нуждаете, за да затворите голям проект. Честото и смислено отдаване на заслуженото може драстично да подобри ангажираността, задържането на кадри и удовлетвореността на служителите. Не е изненадващо, че признанието е ключова част от здравословната работна среда.

Признанието е фактор номер едно за служителите искат в “новата реалност” и 82% от тях искат да получат повече похвали. Насърчавайте добрите думи във вашата организация, от персонала до висшия мениджмънт. Признанието трябва да е публично, така че служителите  да се учат от успехите на другите, и трябва да е достатъчно конкретно, за да засили поведението, което искате служителите да повтарят.

Най-бързият начин да превърнете благодарността в навик е да използвате технологията за признателност. Организациите без технология за признателност са 160% по-склонни да отдават заслуженото на кадрите си само два пъти годишно или дори по-рядко. Избирайки модерна платформа за признателност, служителите могат да кажат благодарности или да раздадат “точки” за заслуги по всяко време и навсякъде, без да прекъсват установените си работни процеси.

3. Съсредоточете се върху самото работно място (дори ако работите дистанционно)

Знаете ли, че атрактивният офис дизайн може да направи служителите до 33% по-щастливи? Работното пространство може да мотивира, да подобри благосъстоянието им и да насърчава здравословните навици. Инвестирайте в превръщането на вашия офис в по-приятно място и вашите служители ще обичат да прекарват времето си там.

Дори ако по-голямата част от вашия екип работи дистанционно, мястото, откъдето полагат труд, все още влияе върху тяхната продуктивност и удовлетвореност. Уверете се, че служителите ви имат удобно, стимулиращо място за работа извън офиса, като осигурите заплащане за неща като ергономични столове, допълнителни монитори и “правостоящи” бюра. Помолете служителите да казват открито, когато имат нужда от нова мишка, клавиатура или други офис консумативи.

4. Превърнете ценностите си в повече от думи

Никой служител (сосбено в днешно време) не иска да работи в организация, която няма убедителни ценности или такава, която не практикува това, което проповядва. Развитието в унисон със значими фундаментални ценности води до стабилна организационна култура и в крайна сметка – печалби. Организациите със силно съгласувани култури, заедно със силно съгласувани иновационни стратегии, отчитат 30% по-висок ръст на стойността на предприятието и 17% по-висок ръст на печалбата. Освен това, убедителните ценности привличат по-добри кандидати. Над 75% от служителите смятат, че е много важно да работят за компания с конкретни фундаментални ценности.

Корпоративните ценности трябва да отразяват основната философия на бизнеса и трябва да бъдат лесни за разбиране и запомняне за всички служители. Също така е добре да награждавате и отличавате служители, които демонстрират и работят видимо според основните ценности на вашата компания, което насърчава другите членове на екипа да последват примера.

5. Създайте среда на психологическа безопасност и доверие

Средата на психологическа безопасност е тази, в която служителите се чувстват комфортно да бъдат себе си. Те знаят, че могат да изразяват себе си свободно, без да се притесняват от злепоставяне или отмъщение. Когато служителите са уверени, че техните идеи няма да бъдат отхвърлени безконтролно или подигравани, те са много по-склонни да участват в смислени разговори, да изразят мнението си и да останат ангажирани.

Създаването на работно място, което се отнася сериозно към психологическата безопасност, изисква практика и отдаденост, но си заслужава. Служителите в компании с високо доверие отчитат 74% по-малко стрес, показват 50% по-висока производителност и изпитват 40% по-малко изгаряне.

Психологическата безопасност е изградена върху основата на истинска грижа за служителя. Редовно проверявайте психическото, физическото и емоционалното здраве на служителите и им давайте свободното време, от което се нуждаят. Най-важното е да научите мениджърите да приемат практики, които насърчават психологическата безопасност. Семинарите могат да бъдат чудесен начин за мениджърите да практикуват ръководене с емпатия, давайки конкретно признание и постепенно премахване на микромениджмънта. Мениджърите трябва да слушат повече, отколкото говорят и трябва да поканят открити и честни разговори между тях и техните екипи. Освен подхранването на доверие, това дава пример за членовете на екипа във вашата организация, които един ден може да се окажат в лидерска роля.

Тук е отлично място да споменем, че освен че е чудесна идея да използвате MindFit като социална придобивка за своя екип, ние вече предлагаме и споменатите семинари, уебинари и дори групова психотерапия, така че се свържете с нас на имейл hello@mindfit.bg за повече информация!

В заключение

Здравословната работна среда е тази, в която служителите се чувстват чути, те са отличени за приноса си и разбират как работата им е част от нещо по-голямо. Това води до повече иновации, по-голямо доверие в лидерството и подобрен край – организациите с високо ангажирани служители са с 21% по-печеливши и продуктивни.

По-късно този месец ще ви дадем и мнение на експерт за справяне с възникнали конфликти на работното място, защото е важно всеки да има глас, но това може да доведе и до сблъсъци на мнения и гледни точки. Както винаги, сме ви подготвили редица полезни материали, така че продължавайте да ни следите и ви благодарим за подкрепата, каквато, надяваме се, срещата и в работната си среда!

Имаш въпрос към екипа?

Свържи се с нас на hello@mindfit.bg или чрез контактната ни форма.

Абонирай се за нашия бюлетин

Ако искаш пръв да научаваш за новостите покрай MindFit.

Вход