Граници и как да ги поставим, за да се чувстваме добре в кожата си

Границите са една от темите, които неизменно придобиват важност с наближаването на Коледните и Новогодишни празници. Какво са границите? Как да ги поставим и опазим? И как това да се случва, поддържайки добри отношения с хората около нас?

Поставянето на граници е важна част от изграждането на нашата идентичност и е от ключово значение за нашето психично здраве и благополучие.

Границите могат да бъдат физически или емоционални, гъвкави или твърди, като здравословните граници често попадат някъде по средата.

„Границата е разделителната линия или пространството между вас и другия човек; ясно място, където започвате вие и докъдето стига другият… Целта на поставянето на здравословни граници е да ви защити и да се грижи добре за вас”
— К. Клеантис

Основната цел на границите е да запазят емоционалната и умствена стабилност на човек. Тоталната им липса говори за отсъствие на ясно изградена идентичност. Здравите граници могат да послужат за установяване на нечия идентичност. По-конкретно, здравите граници могат да помогнат на хората да определят своята индивидуалност и да посочат за какво носят и за какво не носят отговорност.

Макар границите често да са психологически или емоционални, те могат да бъдат и физически. Например, отказването на физически контакт с колега е поставяне на важна граница, която е също толкова съществена, колкото и емоционалната граница, т.е. да помолите същия колега да не предявява неразумни изисквания към вашето време или емоции.

Здравословните граници са съществена част от грижата за нашето благополучие. Това е така, защото „в работата или в личните ни взаимоотношения лошите граници водят до негодувание, гняв и прегаряне“ (Дж. Нелсън). От друга страна здравословните граници на работа са предпоставка за по-голямо удовлетворение и по-малко стрес в професионалния живот – оставяйки място за по-добър личен живот.

Поставянето на здравословни граници може да има много ползи, включително да помага на хората да вземат решения въз основа на това, което е най-доброто за тях, а не да се съобразяват с мнението на другите. Тази автономия е важна част от грижата за себе си.

Един от начините за определяне на здравословни граници e чрез следния метод:

  • Определи – идентифицирайте желаната граница;
  • Комуникирай – кажете от какво имате нужда;
  • Бъди ясен – не обяснявайте прекалено много;
  • Уточни последствията – кажете защо това е важно.

Първата част от поставянето на граници е изследването на границите, които вече съществуват (или липсват) в живота на човек. Например, една жена може да реши, че има здрави граници с колегите си, но не и с приятелите и партньора си. Оттук нататък тя може да прецени какви точно граници иска да постави с тях.

Важна част от поставянето на лични граници е умението да казваме „Не“. Когато не искате да правите нещо, заявете го ясно и без много уточнения и обяснения. От решаващо значение при поставянето на граници е да не обяснявате прекомерно, тъй като всеки има право сам да определя какво прави и какво не иска да прави.

Например по време на семейно събиране баба пита 30-годишната си внучка няма ли най-после да се омъжи. Добра реакция в този случай е да си поемем дълбоко въздух (ако е необходимо) и да заявим, че се чувстваме удовлетворени от живота си, такъв какъвто е. Няма нужда да се посочват други неомъжени жени на нашата възраст или да се оправдаваме за избора си. Просто приемаме, че тя е отраснала в друго време, усмихваме се и се наслаждаваме на компанията.

 

За автора:

Стела Василева си мечтае за общество от щастливи и пълноценни хора. Целта й е да помага в търсенето баланс и при излизането от тесните рамки на строгото възпитание по пътя към един по-осъзнат и носещ радост живот. Можеш да запишеш час при Стела чрез системата на MindFit.

Имаш въпрос към екипа?

Свържи се с нас на hello@mindfit.bg или чрез контактната ни форма.

Вход