16 април 2021 г.

7 начина да опазиш менталното си здраве по време на локдаун

Вече си вкъщи от поне година. Или може би две. Не си сигурен, тъй като времето просто си минава в работа, грижи за дома/децата/близките, може би и малко сън. И цикълът се повтаря. Всеки. Ден. 

За разнообразие се разхождаш до магазина или да изхвърлиш боклука. Уикендите може би се опитваш да имаш социален живот. Стига времето да е хубаво и приятелите ти да не ги е страх да излязат от къщите си.

Ако това ти звучи познато, искаме да знаеш, че не си сам! Хора по целия свят вече се чувстват уморени от безкрайността на пандемията и стреса, който тя носи със себе си. Сега повече от всякога е важно да се погрижим не само за физическото, но и за психичното си здраве. 

Какви проактивни мерки да предприемеш за по-добро ментално здраве?

Според психолога Карол Риф, за да усетиш добро ментално благосъстояние е нужно:

  • Да имаш автономност;
  • Да вярваш, че животът ти има смисъл;
  • Да познаваш себе си;
  • Да усещаш, че се развиваш като личност;
  • Да вярваш, че управляваш живота си по най-добрия начин;
  • Да имаш позитивни интеракции с околните;

При “нормални” обстоятелства, ежедневните дейности ти позволяват да поддържаш менталното си здраве без да полагаш много усилия – разговори с колеги, запознанства с нови хора, посещаване на нови места, вдъхновяваща вечер с приятели, кино с половинката, планиране на ваканция в чужбина.

Локдауните не ни позволяват да усетим тези неща. За това е важно да бъдем малко по-целенасочени ако искаме да предпазим психиката си от колапс. Предлагаме ти няколко идеи, които могат да ти бъдат полезни, за да разработиш план, съобразен с твоите нужди и обстоятелства. 

1. Върни автономността си

Намери усещането за автономност въпреки локдауна. Помисли върху кои аспекти от живота си имаш контрол. За какво вземаш решения сам? Например – имаш контрол върху това какво ядеш, колко си подреден, дали да поддържаш физическата си форма или да прекарваш време пред телевизора. Не се поддавай на вярването, че всичко скоро ще свърши и просто трябва да чакаш. Вземи нещата в свои ръце и планирай как да прекарваш деня, седмицата и дори месеца си. Кога ще ставаш сутрин, колко часа ще работиш, кога ще тренираш, колко време ще отделяш за хоби. Вземайки решения сам ще усетиш автономността си като свобода от пандемичното мислене.

2. Обърни внимание на целите си

Отдели време да помислиш върху нещата, които носят смисъл в живота ти. Кое е най-важното за теб? Какви цели си поставил за себе си? Какъв е срокът им? Какви възможности има около теб за открита дискусия на тема “Смисълът на живота”? Дори разговаряйки с близък на тези теми ще те накара да се почувстваш по-спокойно. А ако се притесняваш да говориш с близките си на тези теми – психотерапевтите са най-доброто решение за честен и открит разговор!

3. Научи повече за себе си

Отдели време докато чакаш да свърши локдауна, за да научиш повече за силните си страни. Научи се да ги цениш и подсилваш. Помисли как можеш да ги използваш. Един от начините е да направиш онлайн тест, който да ти покаже кои качества са най-изявени в теб. Ако искаш по-персонализиран поглед – срещите с психотерапевт могат да ти помогнат да разбереш кои са нещата, които те карат да действаш, да бъдеш щастлив или тъжен и как да подсилиш позитивните усещания от живота. 

4. Работи върху себе си

Възползвай се от времето, което спестяваш за пътуване до офиса, за да започнеш да тренираш или да научиш нещо ново. Не е нужно да излезеш от локдауна с пълно владеене на нов език, но намирай възможности да се развиваш, които ще ти помогнат да постигнеш целите си. Разбий големите си цели на седмични или дневни и ще видиш, че има достатъчно малки стъпки, които да поемеш по пътя на успеха.

5. Поеми контрол върху живота си

Опитай се да си създаваш разнообразие сам. На всички ни се иска понякога просто да се завием и да излезем от леглото чак когато всичко свърши, но е нужно да се научим да се адаптираме. Добра идея е да ставаш от леглото в едно и също време всеки ден. Обличай се все едно ще отиваш в офиса и дори експериментирай с облеклото всеки ден. Ако е невъзможно да следваш рутината си по време на локдаун, помисли как можеш да създадеш нов график, който да балансира работа, свободно време,  физическа активност и учене на нови неща.

6. Отдели време за близките си

Един от позитивите на локдауна е, че можеш много лесно да се срещаш с хора, с които не си се виждал отдавна. Знаем, че не е по-приятно от физическа среща, но отдели време да се чуеш с близък по телефон или Zoom. Напиши мейл на приятел, на когото отдавна не си споделял новости около себе си. Попитай близките си как се чувстват и наистина се опитай да чуеш отговорите им. Усещайки подкрепата на хора, които те познават ще се почувстваш по-спокоен и уверен в бъдещето.

7. Раздвижи се

От години не е тайна, че физическите дейности ни карат да се чувстваме по-щастливи и изпълнени с ендорфини. Разходи се в парка уикенда. Помоли да разходиш кучето на съсед. Намери време за кратка йога или друг вид любима твоя активност преди / след работа. Ние обичаме сутрешните тренировки / разходки, защото удоволствието от тях ни държи през целия ден.

Проактивният метод за поддържане на добро ментално здраве има дългосрочни ползи. Живеем във времена, които са трудни за всички хора по света и запазването на здрав разум е лична отговорност на всеки от нас. Важно е да се научим да намираме удоволствие в малките неща и да бъдем добри и съпричастни към околните.

 

American psychologist Carol Ryff's comprehensive model of mental wellbeing. American psychologist Carol Ryff’s comprehensive model of mental wellbeing.

Сподели с нас своите трикове за поддържане на добро ментално здраве на hello@mindfit.bg.

Вход